 Nieuwsbrief 
      74
Nieuwsbrief 
      74Nieuwsbrief Website Stelling van Amsterdam, nummer 74
      (18 november 2002)
Beste lezer,
Bij deze een nieuwe nieuwsbrief over de website Stelling van Amsterdam; een 
      onafhankelijk particulier initiatief zonder winst-oogmerk.
      <https://www.stelling-amsterdam.nl/>
Deze nieuwsbrief is, met meer verwijzingen, ook te vinden op: <https://www.stelling-amsterdam.nl/nieuwsbrief/>
      Daar is ook meer informatie over deze nieuwsbrieven, het aanmelden en het archief 
      te vinden.
Heb jij informatie die via deze nieuwsbrief aan geïnteresseerden gezonden kan worden? Stuur de informatie dan aan <e-mail adres vervangen door formulier>.
Tip: stuur de nieuwsbrief door aan anderen en vraag ze ook abonnee te worden.
In deze nieuwsbrief:
Het komt niet vaak voor maar ik wil hier toch even om persoonlijke redenen 
      prominent 'misbruik' maken van deze nieuwsbrief .
      Ik wil namelijk proberen wat meer afwisseling in het dagelijks werk als database-programmeur 
      te brengen. Een van de mogelijkheden is om meerdere functies in deeltijd of 
      free-lance te vervullen. En als zo een functie iets met mijn interesse in forten, 
      geschiedenis, schrijven en archiefonderzoek te maken heeft, eventueel in combinatie 
      met databases en websites, dan ben ik tot veel bereid. Ik houd mij aanbevolen 
      bij de lezer die mogelijkheden voor me ziet.
      <http://www.rgaros.nl/CV.html> 
In Nederland zijn ongeveer 230.000 luchtfoto's die in 1943-1945 door de Engelse 
      Royal Airforce (RAF) boven Nederland zijn gemaakt waarvan 100.000 in de bibliotheek 
      van de Landbouwuniversiteit Wageningen. Deze bibliotheek heb ik onlangs bezocht. 
      Het complete verslag is geplaatst op de Rondzendlijst 
      Verdedigingswerken en hier volgt nu het - bijgewerkte! - deel voor zover 
      het de Stelling betreft.
      Mijn belangrijkste doel waren foto's van het Radarstation Seeadler in de Bloemendalerpolder 
      tussen Weesp en Muiden. Maar door de indeling van de foto's per vlucht was het 
      aantrekkelijk om meteen de hele vlucht te bekijken. Dus heb ik het hele gebied 
      van Amsterdam tot Naarden en van Vreeland tot Durgerdam gezien.
      Van het leed wat op de grond ondervonden werd, is niets te zien. Behalve dat 
      door steenkooltekort de veerponten achter Amsterdam CS een pontbrug hadden gevormd.
      De verschillende forten zijn prachtig zichtbaar, zonder begroeiïng. Zo 
      zijn het Fort aan het Pampus, Vesting 
      Naarden, de Kustbatterij bij Diemerdam en de Kustbatterij bij Durgerdam prima 
      te zien. Over die vier zijn geen bijzonderheden te melden maar wel over enkele 
      andere objecten.
      <http://www.forten.info/rondzendlijst/> 
 De 
      eerste foto's die ik vond van het Radarstation 
      Seeadler zijn van 13 september 1944. Daarop zijn de meeste gebouwen al gesloopt. 
      Alleen van het grote U-vormig gebouw lijkt het middendeel nog over. Paraboolantennes 
      heb ik niet kunnen herkennen. Maar ook van de grote antennes heb ik geen schaduwen 
      kunnen zien. In een weiland ten westen van de gebouwen zijn aarden schuilplaatsen 
      te zien.
De 
      eerste foto's die ik vond van het Radarstation 
      Seeadler zijn van 13 september 1944. Daarop zijn de meeste gebouwen al gesloopt. 
      Alleen van het grote U-vormig gebouw lijkt het middendeel nog over. Paraboolantennes 
      heb ik niet kunnen herkennen. Maar ook van de grote antennes heb ik geen schaduwen 
      kunnen zien. In een weiland ten westen van de gebouwen zijn aarden schuilplaatsen 
      te zien.
      Ook de bunkers bij Weesp waren zeer goed te herkennen. Ze stonden een beetje 
      onregelmatig opgesteld, waarschijnlijk om de indruk van een boerderij te geven.
      <http://www.rgaros.nl/seeadler/>
Direct rond Amsterdam waren diverse Duitse 
      verdedigingswerken te zien. Tegen de spoordijk in Amsterdam-West (toen nog 
      tussen de weilanden) zijn zeer veel bouwsels te vinden. Van ooggetuigen weet 
      ik dat dit Duitse bunkers moeten zijn.
      Ten westen van Sloterdijk lijkt op een foto van 13 september 1944 een anti-tankgracht
      met loopgraven te herkennen. En bij het vm. Hulpvliegveld 
      Buiksloot blijken de Duitsers in de noordwestelijk hoek veel bouwsels geplaatst 
      te hebben. Naar verluidt ging het om luchtafweer.
      < https://www.stelling-amsterdam.nl/forten/duits/>
 Het 
      eiland Zeeburg was een groot militair 
      terrein met o.a. het Marinevliegkamp Schellingwoude. De luchtfoto's geven een 
      zeer dichtbebouwd en indrukwekkend eiland weer. De bunkers die er nu nog staan, 
      zijn goed te herkennen. Een groot deel van de barakken heeft camouflagenetten 
      maar zoals je merkt, werden ze er niet onzichtbaar van...
Het 
      eiland Zeeburg was een groot militair 
      terrein met o.a. het Marinevliegkamp Schellingwoude. De luchtfoto's geven een 
      zeer dichtbebouwd en indrukwekkend eiland weer. De bunkers die er nu nog staan, 
      zijn goed te herkennen. Een groot deel van de barakken heeft camouflagenetten 
      maar zoals je merkt, werden ze er niet onzichtbaar van...
      Opvallend zijn de bouwwerkzaamheden aan de noordzijde van het eiland. Hier lijken 
      drie bomvrije hangars (voor de watervliegtuigen?) met aanaarding gebouwd te 
      worden. Er is tegenwoordig niets meer van over.
      <https://www.stelling-amsterdam.nl/forten/zeeburg/>
De zes Nederlandse kazematten bij Muiden en Hakkelaarsbrug zijn - ondanks 
      de aanaarding - uitstekend te herkennen. Zo ook Hakkelaarsbrug Midden (kanon/gesloopt) 
      welke keurig langs Rijksweg 1 ligt. Verrassend waren echter twee aarden werken 
      ernaast en beide hebben een scherpe afsnijding alsof er een bouwsel onder zit. 
      Een ligt ten zuiden van de kazemat, aan de andere kant van de rijksweg. De andere 
      ligt een vijftig meter noordelijker. Iemand die hier meer over weet? Zijn die 
      twee van Duitse makelij?
      Er lijken op de rijksweg ook betonblokken als versperring te staan. Ook enkele 
      Nederlandse vechtwagenhindernissen zijn goed herkenbaar. Bovendien zijn dichterbij 
      Muiden langs de rijksweg heel veel verdiepte opstellingen langs de weg te zien. 
      Hoe heten die dingen? Een auto kon erin rijden om iets veiliger te zijn bij 
      beschietingen.
      <https://www.stelling-amsterdam.nl/forten/hakkelaarsbrug/>
      <https://www.stelling-amsterdam.nl/forten/muiden-kazemat/>
Iedereen weet nu wel dat de groepsschuilplaatsen 'piramide', zoals die bij Uitermeer, tijdens de oorlog 
      van de aarden dekking en wal zijn ontdaan. Ik dacht alleen dat dat aan het begin 
      van de oorlog gebeurde om het zand en om misbruik door het verzet te voorkomen 
      - immers ideaal om verdekt een weg onder vuur te nemen. Maar uit de luchtfoto's 
      blijkt dat alle piramides van ten minste Vreeland tot en met Hakkelaarsbrug 
      op 3 februari 1945 recent waren ontdaan van de dekking. Ze vallen zeer goed 
      op door de lichte grond (zand) rondom. Het verwijderen kan al enkele maanden 
      eerder gebeurd zijn maar door de winter zal begroeiing traag zijn geweest.
      Maar bij Muiderberg is alles dan nog intact: aarden wallen, loopgraven, etcetera. 
      En bij Muiderberg was een behoorlijke concentratie dus de luchtfoto is indrukwekkend 
      en geeft het beeld van een 'Vesting Muiderberg'. Ook het terrein van het geplande Fort bij Muiderberg (1913) met het 
      legerkamp is te herkennen.
      <https://www.stelling-amsterdam.nl/forten/uitermeer-veld/>
      <https://www.stelling-amsterdam.nl/forten/muiderberg/> 
In de Noordpolder beoosten Muiden viel een vierkant terrein op. De noordzijde heeft een donkere strook en dat lijkt de schaduw van een ophoging te zijn of een extra sloot. De westzijde lijkt wel helemaal bedekt met bomkraters. Geen ervan liggen buiten het terrein dus ik twijfel sterk of het wel kraters zijn. Of was dit een proefterrein van de kruitfabriek? Wie weet hier meer van?
Op dezelfde dag als het bezoek in Wageningen ben ik 's middags nog even in 
      het Stadsarchief 
      Naarden geweest. Het Archief van de Trekvaart tussen Amsterdam, Muiden en 
      Naarden bevatte enkele aardige gegevens. De archieven van de rechtsvoorgangers 
      van het Hoogheemraadschap 
      Amstel, Gooi en Vecht zullen later nog bekeken worden.
      <http://www.xs4all.nl/~sanmb/>
      <http://www.hhs-agv.nl/>
      <http://www.hhs-agv.nl/smartsite.dws?id=1724> 
 De 
      grappigste vondst was dat de Genie in 1917 vergunning vroeg voor een pontverbinding 
      over de Diemervaart (Muidertrekvaart?) bij het - op een eiland gelegen - magazijn 
      de Sniep. Dat lag bij de plaats Diemerbrug, het huidige Diemen. Maar om 
      onbekende redenen werd afgezien van gebruik van de vergunning.
De 
      grappigste vondst was dat de Genie in 1917 vergunning vroeg voor een pontverbinding 
      over de Diemervaart (Muidertrekvaart?) bij het - op een eiland gelegen - magazijn 
      de Sniep. Dat lag bij de plaats Diemerbrug, het huidige Diemen. Maar om 
      onbekende redenen werd afgezien van gebruik van de vergunning.
      Vierendertig jaar later, in 1951, begint de correspondentie met een brief van 
      het trekvaart-bestuur. Ze zijn erachter gekomen dat er toch een pontverbinding 
      is, inclusief steigers. En dat zonder vergunning!
      De Genie vraagt alsnog - voor de tweede keer! - een vergunning aan en biedt 
      tevens excuses aan voor de gang van zaken. Als verklaring schrijft men dat de 
      situatie waarschijnlijk tussen 1940 en 1945 is ontstaan en daarna abusievelijk 
      is voortgezet. De gebruikte pont is 3 bij 6 meter groot.
      Overigens gaf de titel boven de situatieschets eindelijk het definitieve antwoord 
      op de vraag of met 'Varkenseiland' en 'De Sniep' hetzelfde magazijn werd bedoelt. 
      Het blijkt inderdaad om twee namen voor hetzelfde magazijn te gaan.
      <https://www.stelling-amsterdam.nl/forten/magazijnen/>
In 1920 en 1921 is er correspondentie waarvan niet alle brieven aanwezig zijn. 
      De gemeenten Muiden en Naarden schrijven elkaar en het ministerie over het opruimen 
      van een onbekend aantal sluishoofden - waarschijnlijk twee. Deze waren in de 
      periode 1914-1919 aangelegd aan de Naardertrekvaart. Gezien de betrokkenheid 
      van de twee gemeenten en de toenmalige en huidige gemeentegrens, door het midden 
      van een deel van de trekvaart, moet het grofweg halverwege Hakkelaarsbrug en 
      Naarden gelegen hebben. Er moet een 'Inundatiekade nabij de Keverdijk' tussen 
      de Zuiderzeedijk en Naardermeer gelegen hebben, waar de sluishoofden wellicht mee 
      te maken hadden. Deze kade was in ieder geval in 1927 nog in onderhoud bij de 
      Opzichter van Fortificatiën te Naarden. Ik dacht deze kade dichterbij Naarden 
      te moeten zoeken maar het zou wel eens kunnen dat deze direct op de sluishoofden 
      aansloot en dus dichterbij Hakkelaarsbrug lag. Dan werd vermoedelijk voor een 
      deel een bestaande kade naar een gemaal gebruikt en de afstand is daar dan ruim 
      1300 meter. De strook van de inundatiekade is dan nog gedeeltelijk op de kaart 
      te herkennen te zijn.
      De gemeenten wilden de sluishoofden opruimen en ook de ondergrondse delen. Want 
      toen betaalde het Ministerie van Oorlog dus moest het maar volledig opgeruimd 
      worden. En als jaren later zou blijken dat die palen onder de grond toch weg 
      moeten, zouden de gemeenten dat zelf moeten betalen. De reden waarom vele kleine 
      werken geheel 'geamoveerd' zijn?
 Als 
      stress-therapie en omdat er nog een behoorlijk aantal vrije dagen te besteden 
      zijn, ben ik een week later nog eens rustig in een archief gaan zitten. Deze 
      keer het Nationaal 
      Archief in Den Haag (vh. ARA).
Als 
      stress-therapie en omdat er nog een behoorlijk aantal vrije dagen te besteden 
      zijn, ben ik een week later nog eens rustig in een archief gaan zitten. Deze 
      keer het Nationaal 
      Archief in Den Haag (vh. ARA).
      Er waren drie nieuwe archieven waar ik kennis mee wilde maken. Twee gaan over 
      de Artillerie 
      Inrichtingen en bleken vooral over de producten te gaan. Dat gaat momenteel 
      nog te diep op het onderwerp in. Maar het is wel zeer zinvol als je volgend 
      jaar een tentoonstelling over de AI wilt maken.
Een ander archief over de Luchtvaart en -verdediging was voor mij interessanter. 
      Het bleek onmogelijk om alles te bekijken dat interessant klonk. Maar ik heb 
      eerst eens de ogen open gehouden voor het Zendstation 
      in de Haarlemmermeer en de nood- en hulpvliegvelden zoals Buiksloot.
      Tot mijn verbazing kwam ik een situatietekening van het Vliegveld Sloterdijk 
      tegen. In hetzelfde rijtje als Bergen, Schiphol, Gilze-Rijen, Buiksloot etcetera maar ook Middenmeer en De Meern. Op de kaart blijkt het Vliegveld Middenmeer 
      nog te herkennen als een vierkant veld in een rechthoekige verkaveling in de 
      Wieringermeer. 
      Vliegveld Sloterdijk was een onregelmatig gevormd vliegterrein van 500 bij 700 
      meter in de landerijen ten noordwesten van het dorp Sloterdijk. Ongeveer ter 
      hoogte van de afrit Havens West van de A10 bij de Basisweg. In de beschrijving 
      staat gemeldt dat het veld op 15 juli gedeeltelijk en op 15 augustus geheel 
      gereed was gekomen. Het jaartal van de tekening en de bouw stond niet aangegeven. 
      Wel blijkt uit de context dat het om 1939 moet gaan. Is er iemand die meer over 
      dit vliegveld weet?
      Over het Zendstation in de Haarlemmermeer heb ik helemaal niets gevonden. Alleen 
      dat een voorganger ervan in 1920 werd gebruikt voor het versturen van weerberichten 
      aan vliegtuigen en vliegvelden zoals Hamburg. In de wintermaanden, toen er minder 
      werd gevolgen, zond het station alleen op verzoek een weerbericht uit. Overigens 
      was het in die tijd nog een militair vliegveld met civiele medegebruikers. Ook 
      over de K.L.M. zijn veel stukken in het archief te vinden.
      <http://www.nationaalarchief.nl/>
      <https://www.stelling-amsterdam.nl/forten/schiphol-zender/>
      <https://www.stelling-amsterdam.nl/forten/buiksloot/>
Ik mag nog niet uit de school klappen maar ik vond al informatie op de website 
      van de uitgeverij over het nieuwe boek over de Stelling:
      <http://www.matrijs.com/titelpag.asp?recnumb=90-5345-210-9>
      Zet het boek nog maar niet op je verlanglijst voor Sinterklaas of de Kerstman 
      want de verschijningsdatum wordt nog niet genoemd.
      <http://www.matrijs.com/>
In de week van maandag 3 november was het zeer druk op de website. Op woensdag 
      was er zelfs een piek van ruim 200 bezoeken.
      De verklaring kwam in de vorm van een e-mail van een leraar. Op zijn initiatief 
      waren alle 140 leerlingen van klas 4 van het Atheneum Hageveld in Heemskerk 
      aan het werk gegaan met een geschiedenisopdracht. De Stelling was het onderwerp 
      en daarvoor waren de leerlingen enkele weken eerder naar het Fort 
      aan Den Ham geweest.
      De drie fanatiekste leerlingen hadden me nog een vraag per e-mail gesteld en 
      waren blijkbaar verbaasd een antwoord te krijgen. De leerlingen schijnen de 
      website grandioos te vinden omdat er veel zeer bruikbare info op te vinden is 
      zodat ze niet veel tijd hoeven te besteden aan verder zoeken.
      De genoemde leraar is overigens een van de re-enactors van het Fort aan Den 
      Ham! :-)
      Er wordt momenteel bekeken of de betrokken leraren een algemenere geschiedenisopdracht 
      over de Stelling voor VWO willen gaan maken. Deze wordt dan op de website geplaatst.
      <https://www.stelling-amsterdam.nl/forten/ham/>
Op maandag 25 november aanstaande geeft Nicolaas Matsier een lezing over de Stelling in de Aula van de Universiteit van Amsterdam (Singel 411). Het is een lezing in een serie over Amsterdam. De zaal is open om 19.30 en de lezing begint om 20.00 uur. Maar reserveren is noodzakelijk en kan gebeuren via http://www.uva.nl/adamreeks/ of 020-525 4791. De toegangsprijs is € 4,50 en UvA-studenten en medewerkers en lezers van De Groene Amsterdammer krijgen korting.
Nieuw: elke nieuwsbrief twee verwijzingen naar interessante websites:
- Forten en Vestingen Noord-Brabant <http://www.forten-brabant.nl/>
      - Grebbelinie <http://www.grebbelinie.nl/>
Meer verwijzingen zijn te vinden op Forten Info <http://www.forten.info/>.
- Binnen 7-9 dagen passeert de website de 90.000 bezoeken...
      - Er zijn alweer 113 abonnees voor deze nieuwsbrief!
Met vriendelijke groet,
      René Ros
