Sluit [X]   
 

Fortwachter Algra in 1921: in dienst bij het Korps Politietroepen

Donateur worden?

© 1999-2024, René G.A. Ros
Laatst gewijzigd 23-7-2024

Kazernes, magazijnen en infrastructuur - Amsterdam

Rijks Geschut Werf

(Maritieme Geschutwerf, Rijks Geschutwerf der Marine, Marine Geschut Werf)

LuchtfotoLocatie:

Aan de noordoosthoek van de Oostenburgergracht met de Oostenburgerdwarsvaart.

Doel:

Vermoedelijk de tijdelijke opslag van pantserdelen zoals hefkoepels voor inbouw in de forten.

Personeel:

-

Historie:

Zie Historische kalender.

Omschrijving:

Van 1660 totdat het in 1882 instortte was het terrein deel van het kolossale Oost-Indisch Zeemagazijn. Het naastgelegen, in 1720 gebouwde, Nieuwe Magazijn van de VOC bestaat nog en is verbouwd voor bewoning.
Het terrein was redelijk klein en lag ten oosten van het Nieuwe Magazijn ("voormalig slachthuis der Marine"?), aan de andere zijde van het Oostenburgerdwarsvaart.

In een krantenartikel uit 1822 en op een kaart die is uitgegeven tussen 1880 en 1890 (Braakensiek) staat de Rijks Geschutwerf aangegeven.
In 1894 zouden er in houten loodsen lege projectielen zijn opgeslagen. Sinds enige tijd stond er ook een cholera-barak waar marinepersoneel in tijden van epedimie verpleegd kon worden.

Vanaf 1897 werden de hefkoepels geleverd en mogelijk werden de pantserdelen opgeslagen totdat de bouw van het fort gereed was voor de inbouw. Vermoedelijk vond de opslag op deze Rijks Geschut Werf plaats en werd dit het enige of belangrijkste doel van het terrein.

Op een situatietekening uit 1903 staan drie grote loodsen, voormalig woonhuis, loodsje en "gebouwtje tot het schoonmaken van projectielen" aangegeven. Een jaar later staat een vierde loods aangegeven.

In 1926 zal het geen functie meer gehad hebben behalve de opslag van de in 1920 geleverde pantserdelen.
Het Ministerie van Defensie wilde overgaan tot verkoop van de drie loodsen en het terrein. Hier en op het Marine-Etablissement lagen nog de onderdelen van twee geleverde hefkoepels. Deze zijn naar de nabijgelegen Oude Lijnbaan (zie Magazijnen Conradstraat) overgebracht. In 1935 werd opdracht gegeven de hefkoepels te verkopen.
In 1937 bleken echter twee hefkoepels op het terrein van de Militaire Bakkerij (ook aan de Conradstraat) aanwezig te zijn.

Vanaf een onbekende datum is het gehele terrein toegevoegd aan de ernaast gelegen Fabriek van Werktuigen en Spoorwegmaterieel (later Stork). Er zijn geen originele gebouwen meer aanwezig.

Omgeving:

De originele situatie rond het terrein is sterk gewijzigd door sloop van magazijnen en industrie t.b.v. woningen en de dienstensector.

Eigenaar:

Onbekend, Domeinen?

Gebruiker:

Onbekend

Gebruik:

kantoor

Monument status:

Onbekend

Gebouwen ZW

De zuidwesthoek van het terrein, langs de Oostenburgergracht.
(Foto: © René Ros, 2005)

Woning

De zuidzijde van het nabijgelegen Nieuwe Magazijn.
(Foto: © René Ros, 2005)

Brug Zuid

Brug West

De nog aanwezige toegangsbrug en fabrieksgebouwen.
(Foto: © René Ros, 2005)

Terrein

Stork

Zicht op het terrein, langs de fabrieksgebouwen, naar het oosten.
(Foto: © René Ros, 2005)
Het nog aanwezige kantoorgebouw van Stork.
(Foto: © René Ros, 2005)
Rijkskledingmagazijn Garnizoen Kleding Magazijn

Stelling van Amsterdam op Twitter Stelling van Amsterdam op Facebook Doc.centrum Stelling van Amsterdam op LinkedIn
Stelling van Amsterdam op foto-site Instagram Stelling van Amsterdam op video netwerk YouTube

Deze website wordt verzorgd door particuliere experts en is geen website van een overheid.
Alle rechten voorbehouden, o.a. gebruik door commerciële partijen alleen met voorafgaande toestemming.
Stelling van Amsterdam. Een stadsmuur van water.
UNESCO Werelderfgoed sinds 1996
Reizend restaurant SterkWater strijkt neer langs de Hollandse Waterlinies. In de grootste, oudste en prachtigste forten genieten haar gasten van een bijzondere avond uit, met een heerlijk 5-gangen diner en meeslepende verhalen. (Advertentie)
 
 
 
FMTraining - Trainingen en cursussen voor gebruikers en ontwikkelaars van FileMaker (Advertentie)