Nieuwsbrief 184Nieuwsbrief Website Stelling van Amsterdam, nummer 184 Een nieuwsbrief over militair erfgoed in de regio Groot-Amsterdam. Deze nieuwsbrief is, met meer verwijzingen en illustraties, ook te vinden op: Heb jij informatie die via deze nieuwsbrief aan geïnteresseerden gezonden kan worden? Stuur de informatie dan aan <e-mail adres vervangen door formulier>.
|
InhoudIn deze nieuwsbrief:
|
VoorwoordMet verbazing zagen we een hele stroom aanmeldingen voor de excursie (zie de vorige nieuwsbrief) binnenkomen. In vorige jaren werden de aanmelding door een andere stichting afgehandeld en was er weinig zicht op. Nu is binnen een week na de openbaarmaking al 57% van de beschikbare plaatsen geboekt! In deze nieuwsbrief informatie over twee mogelijke grote ingrepen in het linielandschap aan twee zijden van Weesp.
|
BloemendalerpolderDe Bloemendalerpolder (met bijna onder dezelfde noemer het KNSF-terrein in de Rietpolder) ligt tussen Muiden en Weesp. Behalve het KNSF-terrein, de vm. kruitfabriek De Krijgsman, liggen verspreid in het gebied de restanten van het vm. Duitse Radarstation Seeadler. Het ligt ten westen van (achter) de Vecht, destijds de hoofdverdedigingslijn. Op 17 januari jl. vond overleg plaats over de nota Ruimte tussen vier vaste commissies van de Tweede Kamer en drie ministers. Het hele (ongecorrigeerde) verslag van het overleg is van de website van de Tweede Kamer te downloaden. Hieronder volgen enkele citaten - zonder commentaar. De heer Van Bochove (CDA): Mevrouw Van Velzen (SP): Minister Dekker (VVD, VROM): De volgende motie over de Bloemendalerpolder is voorgesteld door de leden Van Bochove (CDA), Geluk (VVD) en Van As (LPF) en voldoende ondersteund: De Kamer, gehoord de beraadslaging, en gaat over tot de orde van de dag.
|
Verbindingsweg A6-A9Ten zuiden van Weesp is het tracé van de verbindingsweg tussen de A6 (knooppunt Muiderberg) en de A9 (knooppunt Holendrecht) weer in beeld als Hoofdwegverbinding Schiphol-Almere. Het alternatief zou capaciteitsvergroting van bestaande wegen zijn: de voorkeur van vele gemeenten en belangenorganisaties. Het tracé doorsnijdt drie bijzondere landschappen die gekenmerkt worden door vier wateren: het Gein, het Amsterdam-Rijnkanaal, de Vecht en het Naardermeer. Omdat de hoofdverdedigingslijn hier dubbel was uitgevoerd en eenmaal is verplaatst, doorsnijdt het tracé de hoofdverdedigingslijn van de Stelling en de Nieuwe Hollandse Waterlinie op drie plaatsen. De snelweg zou in de buitenste verboden kring (600-1000 m) komen van: de Batterijen aan het Gein, Fort bij Nigtevecht, Fort Hinderdam en een van de Kazematten Hakkelaarsbrug. De afstand met de Vesting Weesp en het Fort Uitermeer zou tussen de 1.000 en 1.500 meter zijn. Zelfs voorstanders van de snelweg zullen moeten toegeven dat het een grote ingreep in alleen al het cultuurlandschap van polders en waterlinies is. Of onze gekozen en ongekozen vertegenwoordigers dat belangrijk genoeg vinden? Er zijn in ieder geval al diverse protestclubs ontstaan of uit de mottenballen gehaald. Voor 1 februari moeten eventuele bezwaren zijn ingediend. <http://www.schiphol-almere.nl/>
|
Stelling van KeulenStichting Herstelling, van de werkervaringsprojecten op de forten, heeft een werkbezoek gebracht aan een soortgelijke organisatie in Keulen, Duitsland. Die organisatie wil aan de slag op de forten rond de stad. Er zijn daar meer forten dan rond Amsterdam (ze konden niet inunderen) en bovendien een slag groter (idem). Wat zij daar een 'tussenwerk' noemen is al groter dan een Stellingfort. Keulen heeft twee ringen van forten. De bouw van de eerste forten begon in 1816 (grofweg gelijk met onze Nieuwe Hollandse Waterlinie) en bestond uit vijf forten (1818-1825) later aangevuld met zes forten plus vier van bruggehoofd Deutz (1840's). Een tweede ring forten ligt op 2,5 tot 7 km van de eerste ring en heeft twaalf forten en 23 tussenwerken (1873-1881). <http://www.herstelling.nl/algemeen/nieuws/2005/0118/>
|
F-16s in de HaarlemmermeerDe Koninklijke Luchtmacht geeft een F-16 aan het Regionaal Opleidingen Centrum (ROC) Amsterdam Airport te Hoofddorp en het Vaktechnisch Opleidingscentrum (VTOC) Fokker b.v. in Oude Meer in bruikleen ten behoeve van de opleiding Vliegtuigonderhoudstechniek. De vliegtuigen worden op respectievelijk maandag 24 januari en dinsdag 1 februari door de bergingsdienst van de Koninklijke Luchtmacht met een dieplader bij de scholen afgeleverd. <http://www.luchtmacht.nl/main/actueel/nieuws/2005/januari/20050120_f16roc.html>
|
Bezoekerscentrum (B-watch)Tot maart 2005 in elke nieuwsbrief een stukje over het bezoekerscentrum. Dan is het een jaar geleden dat ik een voorstel over het bezoekerscentrum deed. Ook als er weer niets te melden is... Je kan het hele voorstel lezen of downloaden op:
|
Overig- 'Gevangenis komt in Zaandam' op het Hembrugterrein: <http://www.hdc-i.nl/a.php?/Pagina/0,7106,15-1-1-- - 'Besloten vergadering over Forteiland [IJmuiden] onzin' <http://www.hdc-i.nl/a.php?/Pagina/0,7101,11-1-6520--2397437-1488--,00> (CS) Met nieuwsberichten gesignaleerd door Co Stronck (CS).
|
Deze nieuwsbrief is een uitgave van het Documentatiecentrum Stelling van Amsterdam. De redacteurs en auteurs aanvaarden geen aansprakelijkheid, op welke wijze ontstaan, door het gebruik van de inhoud van de website, nieuwsbrief of andere publicatie, door welke persoon en voor welk doel dan ook. Wij hebben ons best gedaan om alle rechthebbenden op deze website / nieuwsbrief te achterhalen. Eenieder die meent dat zijn/haar materiaal zonder voorafgaande toestemming hier is gebruikt, verzoeken wij om zich tot ons te wenden. Bij gebruik als bron voor publicaties en andere uitingen is bronvermelding verplicht en tevens wordt deskundige begeleiding, door bijvoorbeeld de redacteur of auteur, aanbevolen. In de nieuwsbrieven weergegeven meningen zijn een deel van een column of strikt persoonlijk tenzij expliciet anders is aangegeven. 'Majoor Van Hall' en 'Soldaat Troelstra' zijn fictieve militairen uit het verleden die dienen als pseudoniemen voor verschillende personen. Activiteiten zoals rondleidingen worden mogelijk door andere partijen georganiseerd en de verantwoordelijkheid voor inhoud, uitvoering e.d. ligt geheel bij de betreffende partij. De inhoud van een nieuwsbrief wordt na publicatie niet meer gewijzigd en kan later onjuist zijn gebleken of niet meer van toepassing zijn. De auteursrechten berusten bij René G.A. Ros tenzij anders is aangegeven.
|